2015. június 1., hétfő

Póttörténet V. nap # Az őrület improvizációja





A történet címe: Az őrület improvizációja
Szereplők: Sherlock Holmes, John Watson (említés szintjén)
Kulcsszó:zenedoboz
Műfaj: angst, lélektani dráma
Korhatár:14
Figyelmeztetések: álöngyilkossági kísérlet említés szintjén
Leírás:Az őrületről egy valamit biztosan lehet tudni. Mindig tárt karokkal vár.



Az őrület improvizációja


Hátam mögött az ajtó nyekeregve csukódik be, csörögve kattan a zár, fémesen siklik vájatában a retesz. Négy fehér fal zár karámba, melynek mértani közepére két testes ápoló kísért komótos tempóban, papucsban csoszogó lépteim ritmusához igazodva. Két karom testem mellett ernyedten lóg, csuklóm körül a kötés bosszantóan csiklandozza érzékeny bőrömet, szemem pedig a kívül-belül ráccsal fedett ablakra mered. A rácsok nincsenek se túl közel egymáshoz, se túl távol, csak pont annyira, hogy a fejet ne lehessen beszorítani közé. Egy szürke pléddel fedett ágy van az egyik sarokba tolva. Más nem is érdekel. Várok még pár percet a szoba közepén szobrozva, magamba szívom a szűkös helyiség dohos festékszagát, pupillám szoktatom a vakító színtelenséghez. Négyszer négy lépés egyébként a falak által bekorlátolt terület. Nem léptem le, a szemmértékem is pontos ilyen csekély távolságban mérve. Kezemmel öklöt formázok – ujjaim ropogása sortűzként hat a szinte üres térben –, majd a jellegtelen ágyhoz lépek. Minden rugót érzek, ahogy súlyom alatt megnyekkenve fúródnak testembe, miután végigfekszem a matracon.

Miután letartóztattak és rács mögé dugtak,John természetesen lépten-nyomon mérhetetlen aggodalmának adott hangot, egyre csak azt szajkózta, hogy nem húznámsokáig élve a barbár fegyencek közé zárva, akik közül többet is jómagam segítségével juttatott Lestrade felügyelő a cellákba. Mycroft sem segíthetett, túl komoly volt az ügy ahhoz, és nem keveredhetett bele, csak a nyilvános szégyenkezés volt megengedett. Johnnak igaza volt – mint legtöbbször, de ezt csak magamban jegyzem meg –, a börtönélet nem illik hozzám, és nem is maradtam ott soká. Szabadulásomban egyedüli bűntársam az ételnek erős túlzással nevezett börtönkoszt volt. Illetve a hozzá mellékelt ócska,eldobhatóműanyagvilla. Az apró fogak letörésével a vékony műanyag pengévé transzformálódik át, mely szinte olyan pontosan és könnyedenvágja a bőrt és a húst, akár egy túlárazott orvosi szike.

Tervem kieszeléséhez a sztereotipikus gondolkodás hátrányát hívtam segítségül és használtam ki. Megfosztanak szabadságodtól, veszett fenevadak közé zárnak, a menekülést a halálban látod. Egyszerű. A felmetszett csuklók automatikusan elmebajra utalnak.

A tervet a várható eredménnyel, tökéletesen és sikeresen kiviteleztem.

Viszlát fogház, üdv elmegyógyintézet.

~¤~

Ötödik napja élvezem az őrültek házának vendégszeretetét. Nem is olyan rossz, mint azt előre vártam. Béke és nyugalom honol a négy fal között. Csend van.

Úgy határoztam, hogy Johnnak nem árulom el a tervem; hogy az ittlétem szándékos, hogy nem növesztettem szuicid hajlamot, s nem tervezek valós őrületet sem magamra szedni. John nem tud hazudni, egy óvodás kölyöknek sem tudná hitelesen előadni, hogy nincs nála epres nyalóka, miközben a fogszuvasító édesség ott lapul a nevetséges garbójának a zsebében. Nem akarom bántani, de ezt nevezzük a szükséges rossznak. Ha kijutok innen, ha végleg elsimítják az ügyemet és visszavonják az ítéletet, majd mindent elmesélek neki. Talán még a bocsánatát is kérem… ha nagyon dühös volna. Addig azonban hitelesen kell magamra öltenem a katatón tünetegyüttest…

~¤~

Unatkozom, a fájdalmasan ingerszegény környezet kínozza az agyamat. Hallom a haldokló agysejtjeimnek koponyámban visszahangzó sikolyának kánonát. Gondolataim trillái egy tizennégy órás holttest merevségével peregnek, és egyre csak bágyadnak.

Vakolat pereg és serceg a körmöm alatt, ahogy felvésem az ablak alá a négyszáztizenkettedik napot jelölő vonalat. Elszámoltam magam. A tervek szerint már a Baker Street 221B lakásának nappalijában kellene hallgatnom, ahogy John a reggeli újságot olvasva mondja fel hangosan a szerinte lényeges, számomra abszolút lényegtelen híreket.

Sosem gondoltam volna, hogy a süket csend helyett zavaró zajra vágyom majd.

Hiányzik a zene.

Ám még csak ceruzát vagy tollat sem kaphatok, nehogy véletlenül önbántalmazó fegyverként süljenek el. Teljességgel lehetetlen tehát, hogy behozza nekem John a hegedűmet – pedig megpróbálta. De a húrok, ugyebár…

Emberi társaság nélkül képes vagyok a létezésre, nem igénylem az állandó figyelmet, a nyaggató aggodalmaskodást, a szüntelen kérdéseket és az értetlen pillantásokat. Zeneszó nélkül azonban képtelen vagyok működésre bírni az elmém. Egy olyan örökmozgó, magas fokozaton funkcionáló agyat, mint az enyém, nem szabad a néma tétlenségben felejteni, mert az beláthatatlan következményeket idézhet elő. Így hát saját elmém kreativitását felhasználva alkottam meg elmepalotám báltermében egy hatalmas zenedobozt, mely a csendes pillanatokat hullámzó-éneklő hangokkal töltötte meg, melyre a doboz közepén egy ballett-táncost formázó figura járta körkörös, hipnotizáló táncát.

~¤~

Érzem, hogy az őrület a sarkamban toporog. Követ engem, és hiába kapkodom a lábam, gyorsítok tempómon, egyre közelebb ér. Érzem bőrömön bűzös leheletének páráját, lépteinek határozott, egyre erősödő neszét.

A zenedoboz csilingelő dallama kezd elhalkulni, hogy teret adjon a táncoló bábu forgó mechanizmusának nyomasztó zajának.

klat-klat

Mintha olcsó selyembe burkolt késeket fennének egymáshoz.

klat-klat-klat-klat

Nem tudom, meddig bírom még, meddig tarthat ki elmém az agysejteket pusztító tompultsággal vívott harcban. Kezd bennem feléledni a gyanú, mely a süket éjszakákon azt suttogja a fülembe, hogy tévedtem… hogy hibát követtem el. Nyakamra szabadítottam az elme tébolyát, önmagam nyitottam meg előtte az utat, én hívtam, én csaltam magamhoz, s most már bárhogy is küzdök ellene, nem tágít, nem enged, mert a magáénak akar, végérvényesen. A félelem lassan gyökeret ver mellkasomban, életemben most először igazán. Most kezdek csak valóban rádöbbenni, hogy nem a fizikai szabadság elvesztése az, ami elől meg kell szökni mindenáron, hanem a szellemi szabadságtól… a tiszta tudattól való megfosztás az, aminek elrettentőnek kellene, hogy legyen. Én most már tudom. És félő, túl későnjött a felfedezés. Néhány rövid perc erejéig Johnt hibáztatom. Annyi mindenre tanított engem úgy, hogy nem kértem rá, hogy legszívesebben ostoba gyerek módjára viselkedtem volna, és a fülemet befogva zártam volna ki okító szavait. Erre az élet minden lényegtelenségétől független, legfontosabb és leghatalmasabb igazságra akkor miért nem tanított meg?! De aztán eszembe jut egy halovány emlékkép, amikor a forró teával ideiglenesen ízlésképtelenné forráztam nyelvemet, mert nem ellenőriztem le a folyadék hőmérsékletét, mikor John a kezembe adta a csészét. Akkor azt mondta, hogy az ember a hibáiból tanul, minden bizonnyal arra utalva ezzel, hogy legközelebb már nem iszom bele rögtön a más által készített teába... Most pedig elkövettem életem talán legnagyobb hibáját. És tanultam belőle. Viszont egy erős sejtelem szorítja ki tüdőmből a levegőt, miközben pánikolva kapkodok az éltető oxigénmolekulák után. Ezt a tudást, legyen bármilyen paradigmaváltó és felejthetetlen is, már sosem használhatom fel. El fog veszni a fokozatosan erősödő őrület által felemésztett emlékekkel és tudattal együtt. Velem együtt, hiszen gondolataim megsemmisülése által a lényem szűnik meg létezni.

A zenedoboz még mindig ontja magából az üres hangjegyeket, beterítenek, megsüketítenek, miközben én világmegváltó gondolatokat ötlök ki a fejemben. Torkomat marja a rekedt nevetés, ami túl szoros bordaketrecemből tör fel. Legalább nem némaságban pusztul el a lelkem.

~¤~

Már nem számolom a napokat. Először csak egy strigulát nem véstem fel, majd kettőt, végül az egész értelmetlenné vált, miután próbáltam kitalálni, hogy valójában hány napot is felejtettem ki, mire eszembe jutott a megszokott reggeli rítusom.

Nem számít, hogy milyen nap van. Nem fognak kiengedni. John is megmondta. A bátyám sem tehet semmit. Egy sárga kanári vagyok, aki kiröppent a kalitka nyitva felejtett ajtaján, egyenesen bele a macska éhes elégedettséggel kivillantott, hegyes fogainak csapdájába. Átvertem a világot, s vele magamat is.

Talán a színész szakmában is szép… szebb jövőm lett volna.

~¤~

Tegnapelőtt megnyomorítottam a balett-táncost. Dühös voltam, mert legutóbb nem hagyott szóhoz jutni, nem tudtam John kérdéseire felelni. Egyre csak táncolt és táncolt és táncolt, és megbabonázott a dallammal, ellopta a szavaim, csak magának akarta őket, hogy őt dicsérjem, az ő tehetségét éltessem. Amikor John elment, a zenedoboz sebesen szelte át a báltermet, és a legtávolabbi sarokban landolt, miután hangos csattanással az aranyszín falba csapódott. Ajkam elégedett mosolyra görbült a látványra. Egy törött lábú táncos mit sem ér. Szégyenében nem követeli már többé értékes figyelmem, nem köti gúzsba nyelvemet, hogy torkomban halmozza fel a számon kiszökni vágyó betűket.

Ma rossz napom volt. Nem akartam bevenni a gyógyszereimet. A színük volt a hibás. Most épp nem szeretem a sárgát. Ezt meg is mondtam az ápolónak, aki a kis papírpoharat a kezembe nyomta, hogy nyeljem le a pirulákat. Nem értette meg, hogy a sárga helyett másik színt kérek. Az arcába vágtam az öklömben asszimmetrikus labdává gyűrt poharat. Nem értékelte a meggyőzési módszerem.

Most hanyatt fekszem az ágyamon, leszíjazott csuklóval és bokával. Szemhéjam elnehezedik, próbál küzdeni az erőszakos álom ellen. Bal felkaromon még érzem a tű szúrását. Onnan árad szét bennem a fáradtság. De nem akarom. Ha álomba kényszerítenek, akkor nem hallom a zenét, akkor fülledt csendben tébolygok elmepalotám végtelen falai közt. Félek a mozdulatlan némaságtól. Félek, hogy magába olvaszt. Félek, hogy nem térek vissza. Félek, hogy örökre elveszek.

Még mielőtt végleg elnyelne az álomvilág fullasztó koromtengere, saját nevetésem recsegése zengeti meg a dobhártyámat.

~¤~

John ma itt járt.

Szomorú volt a tekintete. Amikor ezt megmondtam neki, elnevette magát, aztán a szemét törölgette, az ujjai remegtek. Megkérdeztem, hogy miért bánatos, hiszen az előbb még vidám volt. A nevetés a jókedv jele, nem?

Hiányzik neki a barátja. Ezt mondta.

De hát itt vagyok, mondtam neki, mire elmosolyodott és megölelt. Jólesett, ezért én is átkaroltam őt. John arcát friss könnyek barázdálták, éreztem a nyakam bőrére tapadni a sós cseppeket, miközben teste aprókat rángott fel-le. Lehet, hogy nem akarta, hogy én is megöleljem?

~¤~

Nincs erőm mozdulni. Nem, nem a testem gátol. A kedv. Az hiányzik. Igen. Nincs kedvem mozdulni… és gondolkodni. Az ágyon fekszem az oldalamon, a matracból kiáll egy rugó, ami a lengőbordám alá igyekszik befurakodni. Térdem felhúztam, nem tudom, miért, talán így kényelmesebb, talán így biztonságosabb. Nem lényeges. Jó így. Két csuklóm az arcom előtt szimmetrikusan egymáshoz illesztem. Érzem ajkam megrándulni. Mosolyogni akar. Sápadt bőrömön szabadulásom – De honnan? Már nem tudom. – hangjegy nélküli kottavonalai mérnöki pontossággal illeszkednek egymáshoz, dallamért sóvárognak, ütemvonalakért, szinkópáért, tá–ti-ti–tá-ért. A zenedoboz teteje felnyílik, s a féllábú táncos ismeretlen keringőre perdül. Szemem látja a hangjegyek fekete fejét lelkesen és mélabúsan ugrálni a fehér hegsávokon. Őrületem crescendóba csap át.

~¤~

Elmepalotám egykor ékes falait az enyészet penészes mocska falja fel. Legalulról, az alapoktól kúszik fel az ezüstszürke falakon, fel, magasra, fel egészen a legfelső kupoláig, melynek üvegén kegyetlen precizitással ütléket. Szilánkeső hull alá, csilingel és kopog és üvölt. A védfalakon átjutva belülről is fekete méreggel mázolja át a falakat, a tiszta levegőt megrohasztja, a bútorokat káoszba rendezi, a márvány lépcsőfokokat hibás prímszámonként szétrobbantja.

Bolyongóvá tettem önmagam saját elmém útvesztőjében.Az őrület húrjait elegendő csupán egyszer megpengetni. Rezonáló muzsikája körbeölel, a rabjává tesz, bekebelezi a józan gondolatot, és kényszerzubbonyba öltözteti. Nem ereszti többet. A magáévá teszi az elmét, hű zsoldosává, s vele eltiporja, maga alá gyűri az erőtlenül hadakozó testet.

A zenedoboz féllábú táncosa a nyakát szegve bukik bele az utolsó, akadozó piruettbe.


Sajnálom, John, mégsem megyek haza.


Vége a táncnak.

10 megjegyzés:

  1. 1. Sikerült-e megfelelően, fajsúlyosan beépítenie az írónak a kulcsot? Köré építette-e a történetet, vagy csak megjelent valahol a választott szó?
    Nem is tudom, mit mondjak… végül is, megjelent a kulcs, volt valamennyi fajsúlya, de sajnos nem volt annyira jelentős, amennyire kellett volna. 7p

    2. Mennyire jó a mű helyesírása, megfogalmazása, stilisztikája?
    A megfogalmazás számomra túl kimódolt volt, és egy kicsit karakteridegen, hiszen E/1ben írtad. Valamiért mégsem vett el sokat a történetből, mert annyira nem zavart, hogy egynél több pontot vonjak le érte. 9p

    3. Mennyire voltak hűek önmagukhoz a karakterek?
    A fent említett dolgon kívül, amiért nem vonok le itt is pontot, szerintem nagyon jól hoztad Sherlockot, és a néha felbukkanó Watsont is. 10p

    4. Mennyire kidolgozott a cselekmény?
    Általában nem szeretem, ha nem derülnek ki olyan infók egy történetben, mint itt az, hogy miért csukták le, vagy miért nem engedik ki. Magam is meglepődtem, hogy ezúttal egyáltalán nem érdekelt, a sztoriban nem is másodlagos, inkább harmadlagos tények voltak ezek, szóval egy szavam sem lehet. 10p

    5.Összbenyomás, avagy mennyire tetszett a történet?
    Nos, az ilyen jellegű történetek nem tartoznak a kedvenceim közé, ezt viszont rettenetesen élveztem. Kicsit levont az értékéből a stílusa, amit fent említettem, de ez közel sem akkora probléma, ami ellensúlyozná a tényt, hogy póttörténetként, nagy sietve, megírtad még ezt is. Respect. 10p

    További sok sikert!
    Reichenbach

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Reichenbach!

      Ennél a történetnél is köszönöm szépen a gondolataidat, a pontjaidat.
      Most rövidebb lesz a válaszom is, mert úgy tűnik, a póttörténetnél kevesebb magyarázatra szoruló tényező merült fel. :)

      A kulccsal kapcsolatos meglátásod abszolút jogos és igaz. Noha volt ötletem, hogy milyen módon csavarjam még inkább e köré a remek kulcs köré a történetet, sajnos idő hiányában nem volt sok időm az ilyen finomhangolásokra.

      Nos, ez az írói stílus nem mindenki preferáltja, ezt én is tudom, és persze el is fogadom. Annak azért örülök, hogy ennek ellenére élvezhető maradt számodra a történet, és nem kínszenvedésként élted meg az olvasását. Ez már egy kis győzelem. :)

      Egy kicsit aggódtam, hogy az általad felsorolt információk, illetve inkább azok hiányossága negatívumként fog visszaköszönni a pontokban, de végül nem így lett szerencsére. Ahogy te is írtad, ezek harmadlagos tények voltak a történet szempontjából; a reflektorfény a jelenen volt, az adott pillanat történésein, nem pedig a múltban fellelhető okozati tényezőkön.

      Még egyszer köszönöm, hogy itt voltál, olvastál és pontoztál.

      Üdv,
      SlytHay

      Törlés
  2. Kedves író!

    Először is kezdeném a kedvenc részemmel:
    „Unatkozom, a fájdalmasan ingerszegény környezet kínozza az agyamat. Hallom a haldokló agysejtjeimnek koponyámban visszahangzó sikolyának kánonát. Gondolataim trillái egy tizennégy órás holttest merevségével peregnek, és egyre csak bágyadnak.”
    Ez a bekezdés olyan jól van megírva, hogy többször is elolvastam. Szép szavakat használsz az egész történetben, nagyon választékos a szóhasználatod.

    1. Sikerült-e megfelelően, fajsúlyosan beépítenie az írónak a kulcsot? Köré építette-e a történetet, vagy csak megjelent valahol a választott szó?

    Végig vonult, illetve táncolt a kulcs az egész történeten, de valahogy nekem még sem volt teljesen az igazi.
    8 pont.

    2. Mennyire jó a mű helyesírása, megfogalmazása, stilisztikája?

    Ezzel nem nagyon volt baj, bár az egyben maradt szavak nálad is megjelentek, de mivel minden történetben vannak ilyenek, ez gondolom nem a véletlen műve. Talán az oldal csinált a szövegekkel valamit?
    9 pont.

    3. Mennyire voltak hűek önmagukhoz a karakterek?

    Sherlock végig elveszett a saját elméjében, aztán meg az őrületében. Valahogy így tudnám elképzelni a leépülését. Jól ábrázoltad. John és Mycroft viselkedése is szerintem karakter hű volt.
    10 pont.

    4. Mennyire kidolgozott a cselekmény?

    Ehhez az alapötlethez megfelelő a történet hosszúsága, nem is lehetett volna tovább ragozni. Jól építetted fel Sherlock elmegyógyintézeti leépülésének fázisait. Jó lett.
    10 pont.

    5. Összbenyomás, avagy mennyire tetszett a történet?

    A kulcsfelhasználás miatt maradt bennem némi hiányérzet, de ezen kívül nagyon tetszett.
    8 pont.

    LL, Kritika Klub (Megtalálsz minket a Merengő fórumon.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves LL!

      Csak mosolyogtam és mosolyogtam, amikor megláttam, hogy az egyik személyes kedvenc részletemet idézted a történetből. :) Jó látni, hogy másra is hatással volt, hogy talált benne valami számára tetszetőset.

      Igen, a kulcs... kicsit kevés volt, vagy inkább gyenge. Nagy terveim voltak pedig vele, de egyszerűen nem tudtam már annyi időt rászánni a történetre, amennyire szükség lett volna az általam elképzeltek megvalósításához. De azért annyira nem lett gyenge így sem, ha a pontokat nézem.

      Azok a fránya szóközök. Szegényeket innen is elrabolta a Facebook. Legalábbis nálam biztos, hogy ez volt a probléma. Na de majd legközelebb elővigyázatosabb leszek ebből a szempontból is. :)

      Ennek a történetnek teljesen vakon ugrottam neki, és miután az első bekezdésre jó egy órát elpazaroltam, mert sehogy nem akart beindulni a történet, már az MD-n is alkalmazott technikát alkalmaztam: hátulról kezdtem el írni, és úgy haladtam felfelé, vissza az időben. Szóval nagyon örülök, hogy a rendhagyó módszer ellenére is sikerült összeállnia a történetnek úgy, hogy egy folyamatot ábrázoljon.

      Köszönöm a szép pontokat!

      Üdv,
      SlytHay

      Törlés
  3. Üdv, kedves Író! :)

    Hm, nos, ez egy elég nyomasztó sztori volt, és noha számíthattam rá, ezek szerint nem eléggé készültem fel. Na, de pontozok is!
    1: 8 pont
    Ott volt a zenedoboz, mint kulcs, meséltél róla, de nem teljesen e köré épült a sztori, sokkal inkább az elmepalotája volt jelen, amit amúgy imádok, és nagyon tetszett most is, ahogyan ábrázoltad az egészet. Ettől még a kulcsot még jobban kifejthetted volna szerintem.
    2: 10 pont
    Újraértékelem mindenkinél a helyesírást, minekután ennél a sztorinál is folyton szembetalálkoztam olyan hibákkal, hogy szavak között nem volt szóköz, egybeíródtak. Eléggé zavaró és ki is zökkent, de miután nem a tiéd az első, sőt, talán csak egy helyen nem találkoztam ilyennel, így újragondoltam, és rájöttem, hogy valahol máshol keresendő a hiba, így ezért és a tökéletes helyesírásért maximális pontot érdemelsz.
    3: 9 pont
    Sherlock az Sherlock, és szerintem baromi nagy bátorság volt az ő szemszögéből írni E/1-ben, és talán pont emiatt vonok le egy pontot, mert nagyrészt jól megoldottad, de voltak kicsit túlfogalmazott mondatok/gondolatok, amik már nagyon mesterkéltnek hatottak, még gondolati síkon is… De pont ide sorolható a sokszor egyedi metaforák, megjelenítések, amik viszont nagyon szuperek voltak. Ami még kicsit zavart, és ebbe a mínusz 1 pontba is beletartozik, az John… Hiába nem szólalt meg, elég volt a jelenet is, ahol bőgött. :D Nekem az nem volt karakterhű.
    4: 10 pont
    Volt eleje, közepe és vége, még ha szomorú, de akkor is. Tetszett, eléggé depis történet, de mégis tetszett. Talán kicsit hiányolom a miértet, kíváncsi vagyok, de azt elismerem, hogy nem illene a történetbe, hogy leírd, miért került be oda. Ez most csakis az ő érzelmeiről szólt, első körben a reményről, aztán a kétségbeesésről és a lemondásról, nem pedig a „miért”-en való rágódásról, annak ellenére, hogy magának köszönhette a dolgot, mint így kiderülhetett. Egy szó, mint száz: tetszett.
    5: 9 pont
    Összességében is tetszett a sztori, az egy pontlevonás is a fentebb említett túlfogalmazott mondatok miatt van. Ettől függetlenül, tekintve, hogy nem is volt rá túl sok időd, nagyon ügyesen megoldottad a feladatot, gratulálok neked!

    További sok-sok ihletet kívánok!
    KyKy (alias: kykyke)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves KyKy!

      Az baj, ha azt mondom, hogy ha nyomasztónak találtad a történetet, akkor boldog vagyok, mert elértem, amit akartam? :D

      A zenedoboz tényleg lehetett volna még egy kicsit hangsúlyosabb. Érdekes egyébként, hogy akár egy mondattal is mélyíthettem volna a szerepét, de hát most már ez így marad. :D

      A szóközök, igen... Kedves Arckönyv barátunk kivonta ellenem a virtuális kardját, és lekaszabolt néhány szóközt tőlem. Bosszantó baki, de az vigasztal, hogy nem egészen én hibáztam. :P Igen, előfordulhat, hogy egy-két mondat túl nagy körívet tesz meg a pont előtt, és túl barokkosra sikeredett... pedig még vissza is fogtam magam. :D Azért örülök, hogy ezektől eltekintve volt olyan, ami neked is tetszett a stílusban. :)

      Egy kicsit ellenkeznék John karakterével kapcsolatban. Nem állítom, hogy teljesen karakterhű lett, ilyesmit sosem teszek, ráadásul elég keveset is szerepelt ahhoz, hogy ezt egyértelműen kijelenthessem. Azonban én egy szóval sem írtam, hogy bőgött. ;) Sírás és sírás közt ezer meg ezer különbség van. A bőgés... az csúnya, mocskos, hangos és amolyan 'taknya-nyála egyben' folyamat. Nem, nem, nem, ilyet nem tennék még egy abszolút OOC Johnnal sem. Itt John csak sírt, csendben, mélyről fakadó könnyekkel, fájdalmasan. Részletesebben is leírhattam volna, persze, de most megteszem azért utólag, mert nem tudtam szó nélkül elmenni emellett. :) Kevés olyan ember létezik szerintem, aki ha látja a legjobb barátját ilyen helyzetben... látja őt leépülni úgy, hogy tudja, milyen csodálatos elméje van, hogy honnan zuhant bele az őrületbe... Ez kínzóan nehéz lehet. Én ilyen esetekben olyan vagyok, mint egy betontömb, de a zsenik agyát mindig is csodáltam és irigyeltem, szóval ha a szemem előtt semmisülne meg egy ilyen remekmű, és még ha nem is ismerném amúgy az illetőt, akkor is megviselne. Szóval Johntól egyáltalán nem sajnálom azokat a könnyeket, sőt. Mycroft erősebb nála, őt például nem tudnám elképzelni John szerepébe.

      Az elejét úgy kezdtem el írni a történetnek, hogy bele akartam venni a "miért"-et. Ám végül arra a döntésre jutottam, hogy megbontaná az egységet, megtörné a folyamatot, már rögtön a kezdetekkor, így végül meghagytam egy ismeretlen tényezőnek, amiről csak annyit tudunk, hogy az indította el a cselekményt.

      Nagyon örülök, hogy végeredményben azért tetszett a történet, ez sokat jelent a számomra, mivel az írása alatt az én szívemhez is nagyon közel nőtt. A szép pontokat pedig köszönöm. :)

      Üdv,
      SlytHay

      Törlés
  4. Kedves Író!

    1. Sikerült-e megfelelően, fajsúlyosan beépítenie az írónak a kulcsot? Köré építette-e a történetet, vagy csak megjelent valahol a választott szó?
    A zenedoboz megjelent, azonban szerintem nem eléggé fajsúlyosan. 7p

    2. Mennyire jó a mű helyesírása, megfogalmazása, stilisztikája?
    Egy-két hiba volt, azonban a rövid mondtok a hangulatot akarta megmutatni. 9p

    3. Mennyire voltak hűek önmagukhoz a karakterek?
    Sherlock mindig is őrült volt a maga módján és végül a saját maga készített hídról ugrott le. 10p

    4. Mennyire kidolgozott a cselekmény?
    Mivel Sherlock szemszögéből látjuk a dolgokat, így a cselekmény kidolgozott. Bár engem érdekelt volna az ok, hogy miért került börtönbe, illetve a többiek reakciója.Illetve Johnon kívül senki nem látogatta meg? 8p

    5. Összbenyomás, avagy mennyire tetszett a történet?
    Nekem érdekes volt. Sherlock mindig is kötélen táncolt az őrület és a való élet között. 8p

    Sok sikert.
    Eclair

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Eclair!

      Örülök, hogy érdekesnek találtad a történetet, a pontokat pedig köszönöm.

      A zenedoboz valóban kaphatott volna még egy kicsivel több szerepet és mélységet, ezt nem tagadom, viszont szorított az idő, így "csak" ennyit tudtam kihozni belőle.

      Sherlock számomra egy olyan karakter, amit szinte képtelenség egy időben és térben elhelyezni. Nem is tudom ezt igazán jól megmagyarázni röviden, ezért bele sem kezdek, de ahogy te is írtad, az őrület mindig árnyékként követte, ami bármikor bekebelezhette, csupán egy lökést igényel a megfelelő irányba.

      Sherlock számára John látogatása volt az, ami az őrületbe fordulás folyamatában érzelmi és intellektuális jelleggel bírt; mondjuk úgy, hogy ő volt a fontos. Mycroft is meglátogatta persze, hiszen a bátyja, de ezek a találkozások nem voltak Sherlockra olyan nagy hatással, hogy az élmény az őrület ködén átpréselve magát említésre méltóan meghatározó maradjon. És szerintem ő közel sem látogatná meg Sherlockot olyan gyakran, mint pl. John, aki sokkal ragaszkodóbb és nyíltan törődőbb jellem. Hogy miért került börtönbe Sherlock? Nos, ez nem baj, ha megmarad rejtélynek. :) Ebben a történetben nem éreztem szükségét annak, hogy konkretizáljam a letartóztatási parancsban álló vádat; a következmény volt az, ami igazán számított.

      Üdv,
      SlytHay

      Törlés
  5. Szia!

    1. Sikerült-e megfelelően, fajsúlyosan beépítenie az írónak a kulcsot? Köré építette-e a történetet, vagy csak megjelent valahol a választott szó?

    Sikerült, bár azért ez inkább mellékkulcsként funkcionált, semmint főkulcsként, de mivel itt csak egy kulcsról volt szó, így szavam nem lehet :D Tetszett, hogy az elmében jelenik meg a zenedoboz, sőt, igazából abban a kiismerhetetlen agyszövet-halomban berendeztél ennek egy külön termet, teret adva ezzel a megfoghatatlan gondolat- és impulzusrengetegnek… öhm, szóval nagyon tetszett. Igen. 10 pont

    2. Mennyire jó a mű helyesírása, megfogalmazása, stilisztikája?

    A megfogalmazás nálam csillagos ötös, nagyon szeretem az efféle stílust, ami jól bánik a szavakkal, szépen, de nem erőltetetten. A helyesírás is rendben lenne, csak az egybe és különírások néhol igen zavaróak, kár, hogy ezek benne maradtak, mert néhol megakasztottak az olvasás közben, holott a stílus maga gyönyörű volt, minden egyes szónak külön súlya volt. Ettől függetlenül nem érzem, hogy megérdemelnéd a pontlevonást, hiszen az elgépelés mindenkivel megesik, a jó fogalmazás és stílus már kevésbé… Szép kis betű- és mondattánc :) 10 pont

    3. Mennyire voltak hűek önmagukhoz a karakterek?

    Én igazából Sherlockba lényegültem bele, talán az E/1 miatt volt, talán csak a szubjektíven felvett szerepért, nem tudom. Láttam, mi több, éreztem mindent, amit ő, és szerintem ez a karakterátadás magasiskolája, én nem is fűznék többet hozzá. 10 pont

    4. Mennyire kidolgozott a cselekmény?

    Én ezeket a történeteket, melyek hasonlóak tiédhez, amolyan in medias res-nek hívom, balladai homállyal fűszerezve, érzelem kiragadással a középpontban :D Nem hiányzott, hogy nincs, az olvasóval mindent tudató és szájbarágó eleje, ill. vége. Egyszerűen nem a miérteken volt a hangsúly, hanem a hogyanokon; hogyan érez, hogyan viseli, hogyan történik, etc.
    Egy valamit azonban megjegyeznék, bár nem szívesen. A sárga gyógyszeres jelenetet rettentően erőltetettnek találtam, ami kisiklott a történet vezérfonalából. Sherlock végül ugye magát is átverte, de tartotta magát, erről szólt a metaforikus tánc, hogyan egyensúlyoz a határokon. Viszont az, ha valaki ennyire elveszíti önmagát, hogy képes egy szín miatt ilyen erős érzelmeket kihozni magából, nem azt mutatja, hogy nagyjából még megvan a kapcsolata a külvilággal. Szerintem ezt kár volt beletenni, az egész hangulatot lerombolta a végére, ez tömény elmebaj, ami teljesen szemben áll azzal az állapottal, amit a Sherlockod képviselt, vagy amit képviseltetni akartál vele. 8 pont

    5. Összbenyomás, avagy mennyire tetszett a történet?

    Ezt a kis jelenetkisiklást félretéve, NAGYON tetszett. És nézd el nekem, hogy ebben a melegben csupán csak ennyi lelkesedésre telik, de nagyon drukkolok neked is, nálam már benne vagy a kedvencek közt, és nagyon várom, hogy kiderüljön, ki áll a történet mögött :) 10 pont

    Zajec

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zajec!

      Először is, köszönöm a szép pontokat. :)

      A zenedoboz, ó, igen... Örülök, hogy tetszett a megoldás, még ha nem is tudtam csak az elképzeléseim kb. 1/3-át megvalósítani. Pedig azzal a zeneteremmel még annyi tervem lett volna, de hát az idő nagy úr, aminek még nekem is be kell hódolnom néhanapján. :D

      Nem tömegek által kedvelt az alapvető írói stílusom -- de szerintem ez az érzés neked is ismerős :D --, így ha valakinek tetszik, ha meglátja benne a szépséget valamilyen formában, akkor még napok múltán is képes emiatt egy felettébb idült vigyor a legváratlanabb pillanatokban is kimászni az arcomra. Szóval köszi, hogy tetszett! XD A szóközök hiánya meg... igen, bosszantó, kicsit csapkodtam is az asztalt miatta, mert nem egészen az én hibámból születtek egybeírások, de azért jó, hogy nem igazán volt sok olyan pont, amit emiatt veszítettem volna el, szóval már nem is nyüszögök miatta.

      Nem tudom, mi szállt meg, hogy az egész történetet Sherlock szemszögében írtam, ráadásul E/1-ben. *fejét rázza* Féltem is, hogy vajon ilyen rövid idő alatt, rohanva, mennyire tudom megragadni a karakterét, mennyire tudom befészkelni magam az elborult elmepalotájába, úgyhogy hatalmas megkönnyebbülés volt látni, hogy ennyire át tudtál szellemülni Sherlockká,hogy úgy mondjam, olvasás közben. Ez az egyik legnagyobb és legértékesebb dicséret a számomra.

      A sárga bogyós meglátásod igazán érdekes. Na meg pislogtam is rá rendesen, mert nekem abszolút nem voltak még halványan sem ilyen gondolataim, érzelmeim ezzel a jelenettel kapcsolatosan. Igaz, hogy visszafelé írtam a történetet, és emiatt felkészültem arra, hogy talán valami nem fog stimmelni a végeredményben, de nem ezt a jelenetet tippeltem volna meg rá. Én az őrülethez úgy állok hozzá, hogy az nem egy lineárisan végbemenő folyamat -- legalábbis nem a legtöbb esetben. Az elején a legkaotikusabb, amikor az elme próbál megragadni a valóságban, de az őrület folyamatosan szorongatja és rángatja magába. Aztán van egy átmeneti szakasz, amikor már inkább a mélyponthoz közelít, a teljes bekebelezéshez, de még mindig felpislákolnak a valóságból kiragadott érzelmek -- de ezeket az érzelmi impulzusokat maga az alany sem tudja igazán értelmezni, egyszerűen csak vannak, és reflexszerűen a felszínre törnek. Nálam ezt jelképezte ez a jelenet is. Persze van az a fajta téboly, ami szinte azonnal elemészti az embert, de én inkább ezt a fajta lassabb táncot szeretem, amikor az őrület és a tiszta értelem együtt ringatózva jutnak el a végső stádiumba -- eközben persze az őrület a domináns partner, de a valósághoz kötött, ragaszkodó elme azért néha -- a tisztább, lázadó pillanatokban -- megpróbál a másik lábára lépni, hogy jelezze, még ott van, még nem adta meg magát egészen. Én legtöbbször így képzelem el ezt a folyamatot -- mert igen, elég gyakran elmélkedem arról, hogy milyen lenne megőrülni, végleg elveszíteni a valóság talaját a lábam alól. x)) Ez a jelenet valahol középtájt helyezkedik el, szóval az még pont az a pont a történetben -- legalábbis a számomra --, ahol még éppenséggel fellelhető egy-két kevésbé elveszett momentuma az elmének.

      Azt azért sajnálom, hogy számodra ez a jelenet megtörte egy kissé a cselekmény folyamatos vonalát, de annak rettenetesen örülök, hogy ettől függetlenül is ennyire szeretted ezt a történetet, a kedves szavakért pedig hálás vagyok, nagyon jólestek a lelkemnek. :)

      Üdv,
      SlytHay

      Törlés

PONTOZÁSI SZEMPONTOK
(1-10-ig lehet pontozni)

1. Mennyire volt elképzelhető, pontos a képleírás?
2. Mennyire volt hű a karakterkulcs ábrázolása, illetve jól beleillesztett a történetbe?
3. Mennyire jó a mű helyesírása, megfogalmazása, stilisztikája?
4. Mennyire voltak hűek önmagukhoz a karakterek?
5. Mennyire kidolgozott a cselekmény?
6. Összbenyomás, avagy mennyire tetszett a történet?